,,Geografo laboratorija”
2014-10-16
Vaikų socializacijos programa ,,Mokslinė laboratorija‘‘ tęsiasi, spalio 16 d. 5-7 klasių mokiniai susirinko į ,,Geografo laboratoriją”. Suprasti Žemės gelmėse ir paviršiuje vykstančius gamtos reiškinius nėra paprasta. Kai kurie iš jų, pavyzdžiui, litosferos plokščių judėjimas, kalnų susidarymas, toks lėtas, kad žmogus jų net nepastebi, o kiti - žemės drebėjimas, ugnikalnio išsiveržimas, - atvirkščiai, gali vykti akimirksniu ir padaryti daug žalos. Ypač sunku paaiškinti tokių reiškinių priežastis. Įvairių sričių mokslininkams pasisekė įminti daug gamtos mįslių.
Klasėje mokiniai sukūrė laboratoriją, kurioje atlikę nesudėtingus bandymus, tapo įvairių reiškinių ,,ekspertais“ bei jaunaisiais mokslininkais.
Labiausiai mokinius sužavėjo pasigamintas ugnikalnio modelis, jis nebuvo ,,užgesęs“, mokiniams pavyko padaryti taip, kad ugnikalnis išsiveržtų. Vieni džiaugėsi tekančia ,,lava“, o kiti bandė sustabdyti ugnikalnio išsiveržimą, deja kaip ir gamtoje to padaryti neįmanoma, belieka tik laukti...
Taip pat mokiniai sukūrė dykumos kraštovaizdį, bei stebėjo vėjo veiklą dykumoje.
Atliko bandymą ,,Kuriame debesis“. Kai dangų aptraukia debesys, ore juntama drėgmė. Ji kaupiasi tol, kol pradeda lyti. Šiltame ore drėgmės visada yra daugiau nei šaltame. Besiliečiantis su šaltu paviršiumi šiltas ir drėgnas oras atvėsta: vyksta kondensacija – vandens garai virsta lašeliais iš kurių susidaro debesys. Atlikę šį bandymą, mokiniai įsitikino patys.
Tai kad slėgis slegia mus visus ir ant žemės esančius daiktus, mokiniai įsitikino atlikę bandymą, kad apvertus stiklinę su vandeniu uždengtą popieriumi vanduo neišbėga, tai rodo, kad oro slėgis prispaudžią lapą prie stiklinės kraštų ir neleidžia išbėgti iš jos vandeniui.
Šie bandymai visiems taip patiko, kad daugelis mokinių visą tai pakartos namuose, bei parodys savo draugams.
Jolita Minkštimaitė, geografijos mokytoja