Bukonių mokykloje - daugiafunkciame centre – konferencija apie įtraukiojo ugdymo patirtis ir lūkesčius
2023-02-14
Geros mokyklos
koncepcijoje akcentuojamas perėjimas nuo švietimo visiems prie švietimo
kiekvienam, t. y. personalizuoto, suasmeninto ugdymo(si) ir mokymo(si)
pripažįstant, kad žmonių patirtys, poreikiai, siekiai skiriasi ir mokomasi
skirtingais tempais ir būdais. Visa tai įprasmina ir pagrindinė įtraukiojo
ugdymo idėja, kurios siekis – visavertis kiekvieno mokinio dalyvavimas ugdymo
procese, atsižvelgiant į kiekvieno mokinio poreikius ir galimybes. Bukonių
mokykloje – daugiafunkciame centre vykusioje respublikinėje konferencijoje
įtraukiojo ugdymo patirtimis ir lūkesčiais dalijosi Jonavos ir Prienų rajonų
švietimo pagalbos tarnybų bei ugdymo įstaigų specialistai ir pedagogai.
Konferencijos dalyvius sveikino dainomis,
šokiu ir eilėmis mokyklos mokiniai ir mokytojai, LR Seimo narys Eugenijus
Sabutis, LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patarėjas bendrojo (įtraukiojo)
ugdymo klausimais Ignas Gaižiūnas, Jonavos rajono savivaldybės mero pavaduotoja
Birutė Gailienė, Jonavos rajono savivaldybės tarybos Švietimo, kultūros, sporto
ir jaunimo reikalų komiteto pirmininkė Vijolė Šadauskienė. Susirinkusieji į
konferenciją turėjo galimybę pasigrožėti Bukonių mokyklos – dc mokinių
nutapytomis drobėmis, fotografijomis, eilėmis – tai mokytojų atrastos ir
puoselėjamos stiprybės įvairių gebėjimų vaikuose.
Pranešime „Visapusiškas asmenybės
ugdymas(is): galimybės įvairovei” Renata Pavlavičienė, Prienų rajono
savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji
specialistė, Kokybės siekiančių mokyklų klubo prezidentė ir Dalia Autukienė,
Jonavos r. Bukonių mokyklos – daugiafunkcio centro direktorė, atkreipė dėmesį,
jog tarp mūsų nėra nė vieno be silpnybių ir visi mes norime, jog mūsų stiprybės
būtų pastebėtos. Visi norėtume gyventi, dirbti ir mokytis aplinkoje, kurioje
mūsų stiprybės galėtų skleistis. Pranešėjos išsakė būtinybę visų lygių
institucijoms tartis išgirstant vienoms kitų lūkesčius siekiant sėkmingo
įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo. Šiame tęstiniame procese svarbiausia yra
bendruomenės susitelkimas, vienodas vertybių supratimas, gebėjimas dalintis
patirtimi, teikti pagalbą vieni kitiems bendruomenėse. Daug dėmesio sulaukė
Ievos Vapsvienės, ergoterapeutės, visuomenės sveikatos specialistės ir UAB
„Ergoterapijos klinika" įkūrėjos, turinčios dešimties metų darbo su
specialiųjų ugdymosi poreikių vaikais ir jų tėveliais praktiką. Lektorė kalbėjo
apie įtraukiojo ugdymo lūkesčius ir viltis iš vaikų ir jų tėvų perspektyvos.
Atkreipė dėmesį į švietimo įstatymo straipsnių, kurie bus aktualūs nuo 2024 m.
rugsėjo mėn., teiginius, atkreipė į kai kurių diagnozių turinčių vaikų
ugdymo(si) sąlygas. Jonavos rajono Švietimo pagalbos tarnybos pedagoginės
psichologinės pagalbos skyriaus vedėja Eglė Vaicekauskienė pristatė Jonavos
rajono pedagogų požiūrį ir lūkesčius ugdant įvairius mokinius įtraukiojo ugdymo
kontekste. Atlikto tyrimo rezultatai neramina didesnės dalies respondentų
išreikštomis abejonėmis dėl įtraukiojo ugdymo lūkesčių įgyvendinimo sėkmės.
Apie individualių vaiko ugdymo(si) poreikių tenkinimą įtraukiajame ugdyme bei
galimybes ir iššūkius Prienų rajono mokyklose kalbėjo Prienų Švietimo pagalbos
tarnybos logopedė Giedrė Džiaugienė ir specialioji pedagogė Zita Linkevičienė.
Su įtraukiojo ugdymo iššūkiais Jonavos r. Ruklos mokykloje – daugiafunkciame
centre konferencijos dalyvius supažindino direktoriaus pavaduotoja ugdymui
Gitana Lemkienė ir direktoriaus pavaduotoja ugdymui, specialioji pedagogė
Sonata Paliukienė. Jiezno gimnazijos įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas rodo, kad
susitarimai įstaigos bendruomenėje padeda siekti teigiamų rezultatų - patirtimi
dalijosi direktoriaus pavaduotoja ugdymui Dalia Mazuronienė ir socialinė
pedagogė Rasa Valatkaitė. Konkrečias įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo patirtis
mokykloje pristatė Jonavos r. Bukonių mokyklos – daugiafunkcio centro
direktoriaus pavaduotoja ugdymui Irma Rodaitienė ir specialioji pedagogė,
logopedė Livija Kurganova. Pranešėjos pristatė benduomenės lūkesčius, kurių
įgyvendinimas užtikrintų sėkmę šioje srityje. Nacionalinės švietimo agentūros
Švietimo pagalbos departamento įtraukties plėtros skyriaus specialioji pedagogė
Audronė Vadakojienė nuotoliniu būdu dalyvius supažindino su agentūros parengta
įtraukiojo ugdymo atmintine švietimo įstaigoms. Jonavos rajono savivaldybės
administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Violeta
Kolesnikienė apibendrino: įtraukusis ugdymas mokyklose įgyvendinamas ne
vienerius metus, tačiau būtinas visų lygių atsakingų įstaigų bendradarbiavimas
lūkesčių įgyvendinimui. Kelmės “Aukuro” pagrindinės mokyklos direktorė ir
pagrindinių mokyklų asociacijos prezidentė Asta Zavadskienė pasidžiaugė, kad
įtraukiojo ugdymo “augalas” gyvas, jis mokyklose žaliuoja, bet jį laikas
“persodinti” į didesnį vazoną.
Įtraukiojo ugdymo praktikos
pritaikymas realybėje išlieka tobulintina įtraukios mokyklos kūrimo sritimi. Į
įtrauktį veda trys dalykai: įtrauki mokyklos bendruomenės kultūra, įtrauki
švietimo politika (visais lygmenimis!) ir įtrauki ugdymo praktika. Šie keliai
tiesesni stiprioms ir susitelkusioms bendruomenėms. Konferencijos metu visų
lektorių pranešimus, tarsi siūlo gija, siejo nerimas dėl pagalbą mokiniui
teikiančių specialistų trūkumo, nacionalinių patikrinimų užduočių mokiniams
besimokantiems pagal pritaikytas bendrąsias programas būtinas jų pritaikymas
mokinių gebėjimų lygiui, o ne atlikimo laiko pratęsimas, būtinas nuolatinis
emocinės sveikatos stiprinimas pedagogams, pagalbos specialistams, mokytojo
padėjėjams, fizinės aplinkos (lifto įrengimo) pritaikymas vaikams/mokiniams,
turintiems judesio ir padėties sutrikimų, relaksacijos arba nusiraminimo
kambarių įrengimo finansavimas. Sėkmingam ASS turinčių vaikų/ mokinių dalyvavimui
ugdymo(si) procese mokyklose turėtų būti steigiami taikomosios elgesio analizės
terapeutų etatai. Kartu su mokytoju turėtų dirbti 2 mokytojo padėjėjai arba
specialusis pedagogas ir mokytojo padėjėjas, jeigu klasėje ugdo(si) vaikas su
negalia, kuriam reikalinga nuolatinė mokytojo padėjėjo pagalba ir dar 2-3
vaikai, kuriem reikalinga mokytojo padėjėjo pagalba.
ĮTRAUKIOJO UGDYMO ĮGYVENDINIMAS -
tai VAIKŲ ir SUAUGUSIŲJŲ mokymasis ugdytis ir gyventi bendruomenėje, tai VISŲ
bendruomenės NARIŲ aktyvus DALYVAVIMAS ilgame ir sistemingame PROCESE.
Dalia Autukienė,
Jonavos
r. Bukonių mokyklos – daugiafunkcio centro direktorė,
Irma
Rodaitienė,
Jonavos
r. Bukonių mokyklos – daugiafunkcio centro
direktoriaus pavaduotoja ugdymui